Tänk på dina grannar när du eldar med ved!
Utsläpp från en dåligt fungerande vedeldning kan vara störande och i värsta fall en direkt hälsorisk för dina grannar.
Risken är störst om du bor i ett område med små tomter eller med stora nivåskillnader mellan husen.
Råd från miljö- förvaltningen
Kontrollera med jämna mellanrum om röken från din skorsten är en olägenhet för omgivningen.
Använd torr och ren ved. Om du eldar i braskamin bör du bara använda den för trivseleldning någon gång i veckan under vinterhalvåret.
Om du eldar i vedpanna bör den vara ansluten till en ackumulatortank så att du kan elda med full effekt och med lägre utsläpp.
Utan ackumulatortank kommer lufttillförseln till pannan att strypas snabbt och förbränningen blir ofullständig, s k pyreldning.
Störs du av lukt och rök från grannens vedeldning bör du i första hand prata med grannen. Om inte det hjälper kan du kontakta miljöförvaltningen, telefon 031-368 37 00.
Information från Göteborgs kommun finner du här. Utförlig information från Naturvårdsverket finner du här.
